Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral
 Sebuah fenomena alam yang masih jadi misteri salah satunya yang berlaku di Venezuela  . Selama beratus-ratus tahun ada petir menyambar di titik yang sama di atas tasik Maracaibo .

Istimewanya , kilat itu pasti terjadi selama 160 hari dalam setahun dan berterusan selama 10 jam dalam semalaman . Penduduk  tempatan menyebut fenomena itu sebagai " rib a - ba " atau bermakna " sungai api di langit " . Petir itu pun warnanya boleh warna - warni , merah atau ungu , bergantung kelembapan cuaca .


Jumlah yang  ada 1.2 juta kali kilat dalam setahun yang jadi rekod terbanyak di dunia . Petir berkekuatan 40 ribu volts itu kelihatan hingga sejauh 250 batu sehingga kerap dijadikan penanda arah para nelayan  . Kini tarikan langit itu di kawasan 15 jam memandu dari Bogota , Colombia , sudah menjadi daya tarikan pelancong .

" Penduduk tempatan semua tidak menyedari kenapa petir menyambar setiap hari adalah perkara yang unik . Itu kan tidak berlaku di semua tempat di dunia , " kata Alan Highton , pemandu  pelancongan tempatan . " Mereka baru sedar itu unik setelah banyak yang sengaja datang untuk menonton . "

Belum ada penjelasan secara ilmiah mengenai " rib a - ba " ini meskipun banyak teori beredar . Beberapa penyelidik percaya bahawa petir tunggal tanpa henti berasal dari lapisan ozon Troposfera . Namun kejadian ini juga kadang berhenti tanpa amaran selama berbulan - bulan .

Terkahir kali petir berhenti menyambar pada Januari 2010 yang menjadi catatan paling lama sepanjang sejarah 104 tahun . Hal itupun membuat penduduk bimbang namun petir kembali 6 minggu kemudian dan berlaku seperti biasanya . Perkara yang sama hanya pernah terjadi pada 1906 setelah gempa besar menyebabkan tsunami yang menlanda Colombia dan Ecuador .












Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral

Catat Ulasan

 
Top