Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral

Batas frekuensi bunyi yang dapat didengar oleh telinga manusia kira-kira adalah 20 Hz hingga 20 kHz. Namun seorang lelaki yang dinobatkan sebagai pemilik suara terendah di dunia sanggup bernyanyi dengan suara berfrekuensi 8 Hz alias infrasonik.


Tim Storms memegang Guinness World Records sebagai lelaki dengan suara paling rendah di dunia. Suaranya boleh mencapai note yang sangat rendah, sehingga hanya haiwan seperti gajah yang boleh mendengarnya.

Penyanyi berasal dari Amerika ini juga mempunyai liputan vokal yang paling luas di dunia kerana boleh mencapai note rendah G-7 (0.189Hz), 8 oktaf di bawah kunci G pada piano.
Kalau ada yang rendah, note yang keluar dari suaranya walaupun tak boleh didengar oleh telinganya sendiri.

"Saya boleh merasakannya. Saya seperti boleh mendengarnya di kepala saya, tetapi frekuensinya seperti sesuatu yang lebih atau kurang daripada yang saya rasakan, "jelas Tim Storms



Storms lahir di Tulsa, Oklahoma dan tumbuh besar di Waterloo, Indiana. Ia memulakan kerjaya bernyanyi dalam kumpulan muzik setelah lulus.

Selepas tak sengaja bertemu dengan seorang pakar ENT di sebuah konsert, Storms mempelajari alasan biologi di balik suara rekornya.

"Dia (doktor) berkata pita suara saya sekitar 2 kali lebih panjang daripada pita suara normal. Otot AryTeNoiD di sekitar pita suara saya mempunyai gerakan lebih banyak dari keadaan normal, "jelasnya.

Berkat suaranya, Storms telah mendapatkan kemasyhuran, memenangi beberapa anugerah dan melebarkan kerjaya bernyanyinya hingga antarabangsa. Ia baru-baru ini dipilih oleh pencarian bakat antarabangsa untuk paduan suara baru yang dikenali dengan "Tranquility", yang memerlukan penyanyi dengan nada rendah E, note terendah yang pernah ditulis dalam komposisi paduan suara.

Storms telah memegang rekod untuk suara terendah selama lebih dari 10 tahun. Ia bahkan merancang untuk segera menyelesaikan rekornya sendiri.



Jom saksikan video berikut:

 
Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral Update Terbaru sumber blogBlog viral

Catat Ulasan

 
Top